Quantcast

Miten peligrafiikka tehtiin ennenvanhaan?

Aikamoista kikkailua

4.62 / 5 (48 ääntä)

Julkaistu: 26.1.2016 17:30

Katsottu: 5925 kertaa

Kommentit: 9 kpl

Tarkastaja: Arab

1.2K

4.62 / 5 (48 ääntä)

Miten peligrafiikka tehtiin ennenvanhaan? | Aikamoista kikkailua

Eniten ääniä saaneet kommentit

Aika: 2016-01-26 20:48:10

+37770

<Chandler>

Munapersepaviaani Kysymyksesi saattoi olla sarkastinen ja viisaammat korjatkoon, mutta Nintendossa kyse on suorittimen arkkitehtuurista. Sillä on käytössään pieni muistialue (=rekisteri), jossä se pitää dataa johon pitä päästä nopeiten käsiksi. Bittisyydellä kuvataan tämän muistialueen kokoa, eli 8-bittinen cpu pystyi käsittelemään 8 bittiä kerrallaan, 16-bittinen 16 bittiä jne. Käytännössä mitä isompi rekisteri, sitä enemmän voidaan prosessoida kerralla ja sitä parempi suorituskyky. Windowsin 32-bit tarkoittaa käyttöjärjestelmän arkkitehtuuria, jonka myötä tulee samankaltaisia teknisiä

15

Aika: 2016-01-26 20:50:30

+37770

<Chandler>

rajoituksia kun suorittimienkin puolella. Konkreettisempana rajana tietenkin se, että vaikka läppärissä olis 64-bit suoritin ja 8GB muistia niin käyttöjärjestelmä osaa 32-bittisyydensä vuoksi käyttää muistimäärästä hyväkseen vain puolet (2^32 = 4 GB)

15

Kommentit (9)

Kommentointi on vain Riemurasian kirjautuneille käyttäjille!
06.02.16 13:21

<Hassumies> Aika paljon helpompaa tehä samanlaisia pelejä nykyään.

27.01.16 11:52

<Lonkerojäbä> Ärsyttää kyllä, kun nykyään olisi mahdollista tehdä todella hienoja pelejä, mutta useimmat yhtiöt vaan rahastaa ja yrittää tehdä pelit mahdollisimman nopeasti. :/

27.01.16 06:35

<tuuhee> Nyt vasta tajuaa minkälaisia taideteoksia ne vanhat pelit oli, mietitään vielä jos peli ei mennyt oikein kaupaksi, niin kaikki se vaiva...

26.01.16 23:29

<Puhallusvillapaita> Tossa kun toi piirteli pacmania ni tuli mieleen että jossain oli juttua miksi Super Mario on hieman lyhty ja pyylevä johtu juurikin siitä että kun se luotiin niin pikselit olivat niin suuria joten sitä ei ollu mahdollista tehdä toisella tapaa koska siitä olisi liian suuri pelikenttään.

26.01.16 20:50

<Chandler> rajoituksia kun suorittimienkin puolella. Konkreettisempana rajana tietenkin se, että vaikka läppärissä olis 64-bit suoritin ja 8GB muistia niin käyttöjärjestelmä osaa 32-bittisyydensä vuoksi käyttää muistimäärästä hyväkseen vain puolet (2^32 = 4 GB)

15
26.01.16 20:48

<Chandler> Munapersepaviaani Kysymyksesi saattoi olla sarkastinen ja viisaammat korjatkoon, mutta Nintendossa kyse on suorittimen arkkitehtuurista. Sillä on käytössään pieni muistialue (=rekisteri), jossä se pitää dataa johon pitä päästä nopeiten käsiksi. Bittisyydellä kuvataan tämän muistialueen kokoa, eli 8-bittinen cpu pystyi käsittelemään 8 bittiä kerrallaan, 16-bittinen 16 bittiä jne. Käytännössä mitä isompi rekisteri, sitä enemmän voidaan prosessoida kerralla ja sitä parempi suorituskyky. Windowsin 32-bit tarkoittaa käyttöjärjestelmän arkkitehtuuria, jonka myötä tulee samankaltaisia teknisiä

15
26.01.16 18:50

<Munapersepaviaani> Mitä ne on ne bitit mitä on 8-bittisessä ja 64-bittisessä nintendossa? Ei varmaan oo ihan samoja bittejä kuin minun 32-bittisessä windowsissa.

-12
26.01.16 18:22

<hpkl> Mua alkaa jo pelottaa, just eilen kattelin noita Futuraman t-paitoja Ebaysta ja nyt se sama tuote puskee Rasiaan

-7
26.01.16 17:34

<mosacci> Ärsyttävä ääni jäbällä

-29

Uusimmat Foorumin viestit

Lähetä uusi video

KATEGORIAT

Selaa videoita..

SAMANKALTAISIA

ERIKOISMIES KOOMASSA

ERIKOISMIES KOOMASSA

8 065 katselukertaa

Renkaan vaihto.

Renkaan vaihto.

4 200 katselukertaa

Miten No Nut November sai alkunsa

Miten No Nut November sai alkunsa

2 953 katselukertaa

ILMOITA ASIATON SISÄLTÖ

Mikäli tämä mediatiedosto on mielestäsi sopimaton tai omistat tekijänoikeudet mediatiedostoon ja haluat sen poistettavaksi, voit lähettää siitä meille ilmoituksen.

Valitse mielestäsi parhaiten kuvaava ilmoitus mediatiedostosta.

Syy

repostMediaId

Lyhyt selvitys

Kommentointiin liittyvät säännöt

  • Pyri kunnioittamaan muita kirjoittajia ja heidän mielipiteitään.
  • Merkitse kommenttisi lähetysvaiheessa off-topiciksi mikäli se ei liity mitenkään itse mediaan.
  • Ylläpidolla on oikeus poistaa kommentti ilman mitään erillistä ilmoitusta.
  • Jylppy-Galleriaan ei hyväksytä poliittisten äärilaitojen riitelyä tai maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä medioita tai kommentteja, niillä ei ole mitään viihdearvoa eivätkä ne tästä syystä sovellu Riemurasiaan.
  • Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on kiellettyä.
  • Väkivallalla tai millään muullakaan uhkailua ei sallita, kohdistuipa se toiseen kirjoittajaan, julkisuuden henkilöön tai tuntemattomaan ihmiseen. Myöskään muita ei saa kannustaa väkivaltaan tai vainoon.
  • Linkit jotka sisältävät erotiikkaa, väkivaltaa, häiritseviä kuvia tai mainontaa ovat kiellettyjä.
  • Poistamme mainostarkoituksessa laaditut kirjoitukset, olipa mainostettava asia sitten tavara, palvelu, aate tai maailmankatsomus. Puolueen tai uskonnon kiihkeä tuputtaminen voi olla myös mainostamista.
  • Yksityiselämään kuuluvia asioita ei saa julkaista. Tämä tarkoittaa mm. puhelinnumeroita, osoitetietoja ja sähköpostiosoitteita.
  • Toistuva saman asian kommentointi on kiellettyä.
  • Mediaan liittymättömät kommentit, kuten maahanmuuttopoliikka tapahtuu foormilla. Pääset siihen tästä. Sallimme kuitenkin mediaan liittymättömät kirjoitukset tietyissä rajoissa. On myös välillä piristävää kuulla käyttäjien omia hauskoja kokemuksia elämästä.
  • Jatkuvista sääntöjen rikkomisesta ylläpidolla on oikeus antaa käyttäjälle varoitus (7 päivän kirjoitus -ja äänestyskielto) sekä räikeimmissä tapauksissa porttikielto sivustolle tai tunnuksen poisto.
  • Kaikkien näiden sääntöjen jälkeen pyritään pitämään keskustelu kuitenkin rentona.